DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Hudacký

KDH

Po havárii vo Fukušime v roku 2011, keď prišlo k takzvaným tým crash testom, čiže testom bezpečnosti jadrových zariadení v rámci, prišla s tým Európska komisia a, samozrejme, odrazu Enel a Slovenské elektrárne museli investovať ďaleko viac peňazí jednak do prípravy, do zmeny projektovej dokumentácie (dostavby Mochoviec, pozn.), do realizácie samotných bezpečnostných opatrení.

Hospodárska politika a nový minister - 15.06.2015
Pravda

V roku 2011 postihlo Japonsko silné zemetrasenie spojené s vlnami tsunami, ktoré poškodili jadrovú elektráreň vo Fukušime a spôsobili únik radiácie. Európska únia potom realizovala 143 záťažových testov v 14 členských štátoch, ktoré prevádzkujú jadrové elektrárne. Crash testy skutočne zapríčinili zmenu plánu dostavby 3. a 4. bloku elektrárne v Mochovciach a predĺženie výstavby. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý.

Tieto záťažové testy na jadrových elektrárňach spočívali v simulácii prírodných katastrof (zemetrasenie, záplavy), ale aj ďalších rizík ako výpadok elektrickej energie či prerušenie prívodu vody do elektrárne. Cieľom bolo posúdiť, či jadrové elektrárne dokážu zvládnuť všetky druhy prírodných katastrof aj prípady ľudského zlyhania či konania so zlým úmyslom.

Tretí a štvrtý blok elektrárne Mochovce predstavujú tzv. VVER bloky, ktoré už obsahujú všetky bezpečnostné vylepšenia po havárii vo Fukušime. Pripomeňme, že pôvodne mal byť 3. blok spustený v roku 2012 a 4. blok v roku 2013, potom sa termíny posunuli pri 3. bloku na 2014 a 4. bloku na 2015. Dostavba bude stáť 3,8 miliardy eur, čiže o miliardu viac, než sa pôvodne plánovalo. Posun termínov i zvýšenie nákladov sú podľa dostupných údajov spôsobené práve zvýšenými bezpečnostnými nárokmi po udalosti vo Fukušime. Tieto informácie priniesol portál vEnergetike.sk

Dátum zverejnenia analýzy: 15.06.2015
success
error