DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ivo Nesrovnal

Nestraníci

...pretože rozpočet, ktorý Bratislava má, je vlastne celý zazmluvnený. Tam sú mandatorné výdavky, ktoré idú na školstvo, sociálne veci, dopravu. To je 80% vecí. A mne zostane vlastne ten zvyšok na rozvoj Bratislavy a z toho už aj to je zazmluvnených dlhodobo viac ako polovica. Čiže mestu zostane 8-9% z rozpočtu na veci, aby sa rozvíjalo mesto.

100 dní Iva Nesrovnala - 30.03.2015
Neoveriteľné

Z dokumentu o rozpočte mesta Bratislava na roky 2014- 2016 nie je možné zistiť presný objem mandatórnych výdavkov a ani výdavkov, ktoré nie sú mandatórne, ale sú zazmluvnené. Rozpočet pre jednotlivé oblasti výdavkov, ako sú doprava, školstvo a podobne, nie je rozdelený na mandatórne a fakultatívne výdavky a tiež z neho nie je jasné, ktoré výdavky boli už vopred zazmluvnené. Nie je tak možné určiť, aký podiel rozpočtu je možné voľne prerozdeľovať. Výrok preto hodnotíme ako neoveriteľný.

Niektoré úlohy a povinnosti štátnej správy prechádzajú do pôsobnosti obcí. Sú s nimi spojené tzv. mandatórne (.pdf, s. 88) výdavky, teda také výdavky, ktoré sú zo zákona povinné, viažu sa na legislatívu upravujúcu povinnosti samosprávy. V prípade mesta Bratislava pod mandatórne výdavky možno zaradiť aj pôsobnosť Bratislavy ako hlavného mesta. Zvyšné výdavky sú fakultatívne, teda o tom, do čoho budú investované, rozhodujú príslušné miestne orgány.

Výkon štátnej správy, ktorá bola prenesená na obce, riadi a kontroluje vláda prostredníctvom zákonovZákon č. 416/2001 bližšie špecifikuje tieto pôsobnosti. Patrí medzi ne napríklad zabezpečovanie miestnych komunikácií, zriaďovanie a poskytovanie sociálnych služieb, územné plánovanie, v oblasti školstva je to napríklad zriaďovanie základných škôl, centier voľného času a podobne, ďalšia pôsobnosť miestnych samospráv sa týka športu, divadelnej činnosti, zdravotníctva (napríklad zriadenie lekárskej služba prvej pomoci), regionálneho rozvoja či cestovného ruchu. Výdavky na tieto pôsobnosti a povinnosti patria pod mandatórne výdavky. Náklady preneseného výkonu štátnej správy uhrádza štát.

Dokument mesta Bratislava o rozpočte na roky 2014- 2016 (.pdf) konkretizuje plánované príjmy a výdavky na rok 2014 a predbežne odhaduje aj príjmy a výdavky na roky 2015 a 2016. Výdavky sú rozdelené na jednotlivé oblasti, konkrétne: Územný rozvoj mesta,  Doprava a komunikácie, Bezpečnosť a poriadok, Životné prostredie, Nakladanie s majetkom, Komunikácia, marketing a cestovný ruch, Kultúra, Šport, Vzdelávanie, Sociálna pomoc a sociálne služby, Rozhodovanie, manažment a kontrola, Moderný úrad pre ľudí, Poslanecké priority. V dokumente o rozpočte mesta však nie je presne uvedené, aká časť z prostriedkov pre jednotlivé oblasti výdavkov je financovaná zo štátneho rozpočtu ako prenesená právomoc miestnej samosprávy či právomoc pri výkone funkcií hlavného mesta. Dokument uvádza len, že granty a transfery zo štátneho rozpočtu predstavovali v danom roku 40 998 600€.

Primátor Nesrovnal svoje tvrdenie ešte skomplikoval, hovorí totiž o nemandatórnych, ale zazmluvnených výdavkoch, čiže dlhodobo naplánovaných výdavkoch, ktoré nemá v právomoci zmeniť. Ani podiel zazmluvnených, vopred dohodnutých výdavkov, ktoré by súčasný primátor nemohol meniť, nie je priamo uvedený v spomínanom dokumente o rozpočte mesta Bratislava. 

Dátum zverejnenia analýzy: 29.03.2015
success
error