DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

Banská Bystrica (...) cesty boli na tom tiež výrazne horšie ako v ostatných krajoch(...).

Kalinák, Bugár a Krajniak v O5M12 - 16.11.2017
Nepravda

Kaliňák komentuje obdobie 2013-2017, počas ktorého šéfoval BBSK Marian Kotleba. Napriek tomu, že stav ciest II. a III. triedy v Banskobystrickom samosprávnom kraji (BBSK) bol skoro rovnako hodnotený Slovenskou správou ciest aj v roku 2013 (kedy Kotleba prevzal funkciu predsedu) aj v roku 2017, nedá sa povedať, že v BBSK sú cesty vo výrazne horšom stave ako v ostatných krajoch. Výrok hodnotíme ako nepravdivý.

Dôsledkom toho, že BBSK odmietla čerpať eurofondy, no aj stratila právo ich čerpať, župa prišla o 4,7 mil. eur z eurofondov určených na výstavbu ciest III. triedy v okrese Veľký Krtíš. Kvôli ilegálnemu zamestnávaniu na úrade BBSK stratila župa právo eurofondy čerpať, a to údajne až do roku 2021. Prišla tým napríklad o 20 miliónov na opravy ciest II. a III. triedy. Kotleba tým v podstate splnil svoj predvolebný slub, že eurofondy čerpať nebude. Paradoxom však je, že pred voľbami Kotleba zmenil rétoriku, keď prejavil o eurofondy záujem a dokonca klamal, že ma k nim župa prístup. Pre voľbami do vyšších územných celkov Marian Kotleba deklaroval, že opravili a obnovili 300 km ciest.

Portál Bystrické veci získali informácie o počte opravených km ciest a o vynaložených financiách krajov za volebné obdobie 2013-2017. Podľa tohto porovnania za prvé 3 roky Kotlebovho predsedníctva bolo opravených len 5,6 % všetkých ciest, čo je druhý najnižší počet spomedzi všetkých krajov.
 
Slovenská správa ciest (.pdf, s. 20-21) pravidelne monitoruje stav ciest aj II. a III. triedy, ktoré sú v správe žúp. Pomer úsekov v jednotlivých kategóriach ("veľmi dobrý", "dobrý", "vyhovujúci", "nevyhovujúci", "havarijný") bol veľmi podobný v prípade BBSK v analýze z roku 2013 aj 2017. Keď sa zohľadňuje len pomer úsekov, BBSK nie je na tom, v porovnaní s ostatnými krajmi, výrazne horšie. Napríklad, 78 % ciest v Bratislavskom kraji je hodnotených ako v nevyhovujúcom alebo havarijnom stave (Bratislavský kraj má pomerne krátku sieť ciest II. a III. triedy). V BBSK je to len 35 %; v stave "veľmi dobré" je v BBSK označených až 53 %, zatiaľ čo v Prešovskom kraji je to len 24 %.



Dátum zverejnenia analýzy: 12.11.2017
success
error