Zahraničné investície sem radi chodia, nebudem hovoriť len o Land Rovere, ktorý je v Nitre, ale o ďalších investíciách, ktoré vláda pripravuje, otvára ako na bežiacom páse.

Presnejšie a správnejšie by bolo hovoriť o tom, že vláda pripravuje podporu pre investície a nie priamo pripravuje investície, no je pravda, že okrem mediálne najznámejšieho Jaguaru v Nitre, sa tento rok vláda vyjadrila aj prerokovaniu investícií ako napríklad k podpore najväčšej európskej fabriky japonskej spoločnosti MinebeaMitsumi v Košiciach, či podpore čínskeho výrobcu pneumatík LinLong Tyres, ktorý tiež zvažuje umiestnenie svojej fabriky na Slovensku. Tento rok sa tiež v médiách začala spomínať možnosť príchodu piatej automobilky, ktorá by sa do konca roka mohla rozhodnúť, či umiestni svoj závod na Slovensku. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý.

Práve podporu "investície desaťročia", ako mnohí nazývajú príchod automobilky Jaguar Land Rover na Slovensko, začala Európska komisia vyšetrovať v máji tohto roka kvôli pochybnostiam o súlade s pravidlami EÚ o regionálnej štátnej pomoci. Eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová krok zdôvodnila: „Je dobré, ak verejné investície stimulujú hospodársky rast v členských štátoch. Musíme sa však vyhnúť škodlivému súťaženiu medzi členskými štátmi. Komisia dôkladne prešetrí, či plánovaná podpora zo strany Slovenskej republiky je skutočne nevyhnutná na to, aby spoločnosť Jaguar Land Rover umiestnila svoju investíciu v Nitre, či je táto podpora obmedzená na nevyhnutné minimum, či narúša hospodársku súťaž alebo poškodzuje súdržnosť v EÚ“. 

Finančná podpora slovenskej vlády mala byť vo výške 125 miliónov eur, celkovo plánuje Jaguar v Nitre preinvestovať 1,4 miliardy eur  a zamestnať takmer 3000 ľudí. Krok Bruselu teda v skratke znamená, že ide vyšetriť, či by automobilka prišla na Slovensko aj bez tejto injekcie, alebo s menšou podporou a či "dotácia vo výške 125 miliónov eur stimulovala spoločnosť Jaguar Land Rover k tomu, aby neinvestovala v inom členskom štáte, ale na Slovensku. Ak sa to preukáže, uvedené opatrenie môže mať antikohézny účinok v EÚ". Slovenská strana ako aj automobilka na tieto kroky reagovala ubezpečením, že vyšetrovanie výstavbu závodu neovplyvní. 
Jednou z ďalších významných investícií zahraničných investorov na Slovensku je práve fabrika japonskej firmy MinebeaMitsumi v Košiciach, ktorej výstavba už začala. Pre mesto ide o jednu z najväčších investícií za 10 rokov, jej výška by mala byť najmenej 60 miliónov eur. K podpore investície sa premiér Robert Fico vyjadril ešte v máji tohto roka, kedy sľúbil prerokovať žiadosť o stimuly vo výške okolo 20 miliónov eur. “Vytvorenie jedného pracovného miesta tak bude podporené sumou 18-tisíc eur a so spustením výroby sa počíta už začiatkom roka 2018. Ak všetko dobre pôjde Japonci plánujú do konca roka 2022 investovať ďalších 40 miliónov eur a vytvoriť spolu 900 nových pracovných miest.”

Slovenská vláda tiež ponúkla možnosť podpory a rýchlejšieho vybavenia povolení v prípade, že sa čínsky výrobca pneumatík LingLong Tires rozhodne pre investíciu na Slovensku. Podľa médií je v hre okrem Košíc aj Poľsko a Maďarsko. 

Čo sa týka piateho výrobcu áut na Slovensku, japonská automobilka Mitsubishi sa podľa medializovaných informácií plánuje rozhodnúť o výstave nového závodu medzi Slovenskom, Maďarskom a Rumunskom. Svoje rozhodnutie o investícii v hodnote približne 200 miliónov eur by mali oznámiť do konca tohto roka. Slovenské ministerstvo hospodárstva však s automobilkou ešte o možnej podpore nerokovalo, hoci s rovnakou spoločnosťou vláda absolvovala rokovania ešte v roku 2013.

Výrok bol spomenutý v

V politike, Norbert Dolinský

Diskusia o správe o stave republiky

Témou relácie V politike dna 18. júna bola správa prezidenta SR o stave republiky, ktorá odznela 14. júna v pléne Národnej rady SR. Hostami relácie boli poslanci NR SR Róbert Madej (SMER-SD), Natália Blahová (SaS), Richard Vašecka (OLaNO) a Jaroslav Paška (SNS).