DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Béla Bugár

MOST-HÍD

Na obálke je napísané povedzme, že sviňa zdochni alebo ešte aj nejaké iné písmená z abecedy a to znamená, že tam sú vulgarizmy a existujú, jednak existuje zákon o pošte, kde v paragrafe 32 odstavci už neviem 3-5 to je jedno, je jednoznačne napísané, také listy sa nedoručujú.

Bugár a iní v TA3 - 15.05.2017
Zavádzajúce

Predseda strany Most- Híd uviedol citovanú pasáž zo zákona správne, no ak sa podľa zákona o poštových službách zásielky s viditeľnými vulgarizmami nedoručujú, tak takéto listy nemohli byť do NRSR ani doručené. Preto v kontexte kauzy, ktorú sa Bugár snažil vysvetliť výrok hodnotíme ako zavádzajúci. 

V zmysle zákona č.324/2011 Z.Z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov je podľa paragrafu 32, odseku 3 písmena c po druhé uvedené: "Z vybrania a distribúcie (zrejme zásielky) sú vylúčené tie, ktorých úprava alebo viditeľný obsah sú urážlivé alebo hanlivé."

Kauza, ktorej sa uvedený výrok týka vznikla 25. apríla 2017, po tom, ako poslanec Igor Matovič upozornil, že poslancom NRSR otvára poštu z bezpečnostných dôvodov kancelária NRSR. Príkaz na takéto otváranie pošty dal vedúci kancelárie NRSR Daniel Guspan. Podľa tohto nariadenia zamestnanci podateľne boli povinní „otvoriť obyčajné listové zásielky adresované na poslanca NR SR, pri ktorých nie je uvedený odosielateľ alebo je odosielateľom fyzická osoba“. Následne takéto obálky dostávali poslanci otvorené s pečiatkou „Otvorené z bezpečnostných dôvodov“. Ďalej z rozhodnutia vyplývalo, že „zásielky, ktoré obsahujú vulgarizmy alebo majú dehonestujúci charakter, zamestnanec podateľne nezaeviduje ani nepostúpi adresátovi, ale ich na tri mesiace odloží a po tejto lehote skartuje“. Na poslaneckom grémiu (4. mája. 2017) sa zástupcovia parlamentných politických strán dohodli na nových pravidlách doručovania zásielok. Poslanci si môžu na náklady poslaneckého klubu zriadiť P. O. BOX, aby zásielky nechodili na adresu parlamentu. Ak tak neurobia, môžu byť prítomní pri otváraní zásielok v parlamente, alebo dajú súhlas, aby kancelária s listami nakladala, ako uzná za vhodné. Opozícia pre kauzu chcela odvolávať Danka, schôdzu však poslanci ani neotvorili. V pléne bolo prítomných 131 poslancov, no program schôdze nepodporila nadpolovičná väčšina prítomných zákonodarcov. Opozícia žiada aj odvolanie vedúceho kancelárie NR SR Daniela Guspana, ktorý sporné rozhodnutie vydal. Ten vysvetlil, že dôvodom vydaného rozhodnutia na otváranie podozrivých obálok bolo zabezpečenie zdravia a ochrany života tak všetkých poslancov, ako aj zamestnancov Kancelárie NR SR. Zdôraznil, že kontrolovali iba listy identifikované ako bezpečnostné riziko a iba v nevyhnutnom rozsahu.

Čo sa týka pôsobnosti kancelárie NRSR, upravuje ju zákon o rokovacom poriadku 350/1996, v platnom znení, v paragrafe 143. Doslovne sa v odseku 1 uvádza: "Kancelária je štátna rozpočtová organizácia. Plní odborné, organizačné a technické úlohy spojené so zabezpečovaním činnosti národnej rady, jej výborov, osobitných kontrolných výborov a komisií vrátane parlamentnej dokumentácie a tlačovej služby; plní tiež úlohy spojené s činnosťou Parlamentnej rady Slovenskej republiky. Na zabezpečenie činnosti národnej rady v záležitostiach Európskej únie Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky môže zriaďovať pracoviská v zahraničí."  Ďalej v odseku 2 sa dopĺňa: "Kancelária plní aj úlohy, ktoré pre ňu vyplývajú z iných právnych predpisov, najmä v pracovnoprávnych vzťahoch, správe a ochrane majetku štátu, používaní prostriedkov štátneho rozpočtu, ako správca rozpočtovej kapitoly." Z uvedeného teda nemožno vyvodiť rozšírené právomoci kancelárie NRSR v oblasti kontroly pošty poslancom NRSR.

Dátum zverejnenia analýzy: 15.05.2017
success
error