DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ľuboš Blaha

SMER-SD

Zoberte si tie krajiny, ktoré sú v okolí EÚ ako povedzme Nórsko a nie sú členmi EÚ, aký majú vzťah k EÚ. Takzvaný Európsky hospodársky priestor sa volá takýto vzťah. To znamneá všetku legislatívu preberajú z EÚ ak chcú mať ten trh a musia platiť aj do fondov, ďaleko viac možno ako mnoho krajín (členských krajín EÚ, pozn.), ale nie sú pri stole a nemôžu spolurozhodovať...

Sulík vs Blaha - 23.04.2016
Zavádzajúce

Nórsko, Lichtenštajnsko a Island tvoria spolu s členskými krajinami EÚ Európsky hospodársky priestor (EHP). Je pravdou, že tieto krajiny musia preberať legislatívne úpravy z EÚ, avšak nie celú legislatívu. Preberajú úpravy len pre oblasti, ktorých sa týka Dohoda o Európskom hospodárskom priestore. Ľuboš Blaha hovorí pravdu, že tieto krajiny nemôžu spolurozhodovať o právnych úpravách, ale z dohody im vyplýva právo usmerňovať politiku Európskej komisie v EHP relevantných oblastiach a implementáciu jednotlivých úprav musia odsúhlasiť v národných parlamentoch. Výrok hodnotíme ako zavádzajúci.

Európske krajiny, ktoré nepatria do EÚ sú Andorra, Azerbajdžan, Bielorusko, Gruzínsko, Island, Lichtenštajnsko, Moldavsko, Monako, Nórsko, Rusko, San Marino, Švajčiarsko, Ukrajina a Vatikán. Za členstvo kandidujúce krajiny, (potenciálne členské krajiny EÚ) sú Albánsko, Čierna Hora, Srbsko, Macedónsko, Turecko, Bosna a Kosovo.

Ľuboš Blaha hovorí o Európskom hospodárskom priestore (EHP, anglicky EEA), ktorý vznikol v roku 1992 podpisom Dohody o Európskom hospodárskom priestore (.pdf). Zmluvnými stranami tejto dohody sú členské krajiny EÚ, Nórsko, Island a Lichtenštajnsko (Švajčiarsko, ktoré je členom Európskeho združenia voľného obchodu EZVO, anglicky EFTA, nie je signatárom dohody o EHP).

Hlavným cieľom dohody je zabezpečiť jednotné práva a povinnosti pre obyvateľov členských krajín EHP. Dohoda granatuje tzv. štyri základné slobody pre jednotný trh: slobodný pohyb osôb, kapitálu, služieb a tovarov. Okrem tých garantuje ochranu spotrebiteľov, spoluprácu zmluvných strán v otázkach vzdelávania, práce s mládežou, kultúry, technologického výskumu a vývoja, podnikania a pod.

Z dohody sú vyradené oblasti poľnohospodárstva, rybolovu, spoločnej colnej a bezpečnostnej politiky, spravodlivosti, vnútornej, daňovej a monetárnej politiky.
"The EEA Agreement does not cover the following EU policies: common agriculture and fisheries policies (although the EEA Agreement contains provisions on trade in agricultural and fish products); customs union; common trade policy; common foreign and security policy; justice and home affairs (the EEA EFTA States are however part of the Schengen area); direct and indirect taxation; or economic and monetary union."

Legislatíva EHP je dynamická, jej základ tvorí Rímska zmluva, ale dohoda je kontinuálne doplnená o nové legislatívne úpravy EÚ (ako prílohy dohody). O tom, či nová legislatívna úprava od EÚ bude zapracovaná do dohody EHP, rozhoduje Spoločná komisia EHP. Členské krajiny EHP mimo EÚ pritom musia vypracovať stanovisko k danej úprave a anlayzovať ústavné a právne požiadavky. Úprava bude implementovaná len vtedy, keď bude považovaná za EHP relevantnú, tzn. týka sa oblasti, ktorá je riadená dohodou EHP. Z toho vyplýva, že členské krajiny EHP nepreberajú všetky európske legislatívne úpravy, preberajú len tie, ktoré sa týkajú oblastí z dohody EHP. V týchto oblastiach majú krajiny Nórsko, Island a Lichtenštajnsko aj právo vyjadriť si svoj názor prostredníctvom hlasovania v národnom parlamente: " the EEA EFTA States have not transferred any legislative powers to the EEA Joint Committee. Occasionally, due to the content of a Joint Committee Decision (JCD), the constitution of one or more of the EEA EFTA States requires the approval of the national parliament (i.e. the ratification process) in order for the JCD to be binding. "
Bez súhlasu vlády alebo parlamentu týchto krajín dané úpravy nemôžu vstupovať do platnosti (zoznam (.pdf) úprav, ktorým ešte nebol vyslovený súhlas v národných parlamentoch), ale tieto štáty nemajú reálnu možnosť vstupovať do legislatívneho procesu. Na druhej strane, môžu usmerňovať (.pdf) v Európskej komisii EHP relevantnú politiku: "This opportunity is enshrined in the EEA Agreement as a right for representatives of the EEA EFTA States to participate in experts groups of the European Commission, and to submit EEA EFTA comments on upcoming legislation. While the EEA EFTA States use these opportunities to shape legislation actively, they have little influence on the final decision on the legislation on the EU side. "

Podľa portálu europskaunia.sk krajiny EHP preberajú 80 % legislatívy EÚ:"Na rozdiel od vnútorného trhu EÚ však nie je EHP identitický s EÚ. A to aj napriek tomu že preberá 80 % európskej legislatívy. Na EHP sa nevzťahuje zavádzanie spoločnej meny, spoločná zahraničná a bezpečnostná politika, policajná a bezpečnostná spolupáca."

Trojica krajín, Nórsko, Lichtenštajnsko a Island prispievajú do projektu EEA Grant na podporu a posilnenie vzťahov s ďalšími krajinami v EHP a s cieľom znížiť ekonomické a sociálne odlišnosti. Na podpore v takejto podobe sa dohodli s Európskou komisiou. Z grantu sú podporované nasledujúce krajiny: Bulharsko, Cyprus, Česko, Estónsko, Grécko, Maďarsko, Litva, Lotyšsko, Malta, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a Španielsko. Trojica krajín prispieva do programu v závislosti od ich veľkosti a ekonomických ukazovateľov. Na obdobie 2009-2014 bolo vyčlenených 993,5 miliónov eur, z toho 95,8 % platilo Nórsko, 3 % Island a 1,2 % Lichtenštajnsko. Od 2004 Nórsko spustilo aj ďalší podobný program, Norway Grants. V rámci Norway Grants v období 2009-2014 Nórsko prispelo s ďalšími 804 miliónmi eur pre krajiny, ktoré sa stali členmi únie v 2004, 2007 alebo v 2013.



Dátum zverejnenia analýzy: 19.04.2016
success
error