Michal Truban

Člen strany: Progresívne Slovensko ()


Filtre

TIP

Kliknite na graf pre filtrovanie podľa pravdivosti výroku daného politika

Michal Truban

Michal Truban

Ja sám som bol v niekoľkých obciach, kde napr. Kotlebovci mali že až 80 %, 30 % Smer-SD podobne 14 %.

Z vyjadrenia Michala Trubana v relácii O 5 minút 12 nie je jasné, o ktorých konkrétnych obciach hovorí. 

Na svojom Facebooku v januári 2019 informoval, že spoločne so svojím tímom navštívili štyri obce v Banskobystrickom kraji, v ktorých mala Ľudová strana Naše Slovensko vo voľbách do Európskeho parlamentu 2019 a v parlamentných voľbách 2016 silnú podporu voličov. Jedná sa o obce Dolná Trnávka, Hrlica, Selce a Rákoš. Výrok pokladáme za pravdivý. 

Podľa výsledkov parlamentných volieb 2016 a volieb do Európskeho parlamentu 2019 v týchto štyroch obciach majú strany ĽSNS a Smer-SD silnú podporu. Jedná sa o malé obce s menším počtom oprávnených voličov. 

Obec Dolná Trnávka 

eurovoľby - ĽSNS 37 % (40 hlasov), Smer-SD 8 % (9 hlasov) 

parlament - ĽSNS 31 % (69 hlasov), Smer-SD 14 % (32 hlasov)

Obec Hrlica 

eurovoľby -  ĽSNS 82 % (14 hlasov), Smer-SD 6 % (1 hlas)

parlament - ĽSNS 21 % (5 hlasov), Smer-SD 33 % (8 hlasov)

Obec Selce 

eurovoľby - ĽSNS 69 % (9 hlasov), Smer-SD 0 %

parlament - ĽSNS 20 % (11 hlasov), Smer-SD 28 % (15 hlasov)

Obec Rákoš 

eurovoľby - ĽSNS 49 % (22 hlasov), Smer-SD 24 % (11 hlasov)

parlament - ĽSNS 32% (38 hlasov), Smer-SD 40 % (48 hlasov)

Ponuku PS/Spolu na trojkoalíciu so Za ľudí Andrej Kiska odmietol. Výrok Michala Trubana preto hodnotíme ako pravdivý.

Ešte pred oficiálnym vznikom strany Za ľudí predstavitelia PS/Spolu Michal Truban a Miroslav Beblavý vyzývali Andreja Kisku, aby sa pridal so svojou stranou k ich koalícii. Prvé rokovanie sa udialo v máji 2019 pred voľbami do Európskeho parlamentu. K dohode nedošlo, PS a Spolu odmietli, aby bol Kiska lídrom spoločnej kandidátky a aby polovicu z nej tvorili jeho ľudia. 

Na ustanovujúcom sneme strany Za ľudí v septembri 2019 Miroslav Beblavý opätovne vyzval k vytvorení spoločnej koalície (cca 48:00). Odôvodňoval to aj prieskumom verejnej mienky, podľa ktorého by si  80 % voličov PS/Spolu a 90 % voličov Za ľudí želalo, aby trojkoalíciu vytvorili. Kiska takúto spoluprácu na trojkoalíciu v októbri odmietol.

Aj sám Kiska navrhol vytvoriť širokú koalíciu s názvom Blok zmeny, ktorej súčasťou by boli všetky demokratické opozičné strany. Predstavy o vzniku veľkej koalície však boli málo pravdepodobné.

Rokovania o predvolebnej koalícii sa nakoniec konali medzi stranami SaS, PS/SPOLU a Za ľudí. Tie však skončili neúspechom, najmä kvôli podmienke Andreja Kisku o vytvorení šesťkoalície, teda aj s KDH a OĽaNO. Igor Matovič aj Alojz Hlina tento návrh odmietli.

Strana Za ľudí kandiduje v parlamentných voľbách 2020 samostatne. Napriek tomu sa však Za ľudí pridala k už existujúcej dohode o neútočení, ktorú s PS/Spolu v júli 2019 podpísalo mimoparlamentné hnutie KDH. 16. decembra 2019 sa k dohode pridala aj opozičná strana SaS.

Strany PS a Spolu vytvorili koalíciu v júli 2019. Momentálne sú jedinou predvolebnou koalíciou, ktorá kandiduje do parlamentných volieb, preto hodnotíme výrok ako pravdivý.

O koalíciu sa pokúšali strany Most-Híd a SMK, avšak tá napokon nevznikla. Neúspešné rokovania sa uskutočnili aj medzi stranami PS/Spolu, SaS a Za ľudí.

Predseda strany Progresívne Slovensko, Michal Truban, ako 18-ročný študent strednej školy založil firmu v oblasti webhostingu WebSupport. Truban je tiež spoluzakladateľom organizácie Slovensko.digital, ktorá sa venuje aj boju proti korupcii v IT sfére. Preto výrok hodnotíme ako pravdivý.

Vo februári 2019 Truban oznámil, že WebSupport predáva, pretože sa chce naplno venovať politike. Jedným zo spolumajiteľov firmy bol tiež Trubanov kolega z PS Ivan Štefunko.

Slovensko.digital sa snaží prostedníctvom projektov ako je napríklad Red Flags hodnotiť rizikové IT projekty a tak odhaľovať a eliminovať potenciálnu korupciu.

Zároveň my hovoríme, že musíme podporovať verejnú dopravu aj železničnú dopravu, lebo tam je predsa len budúcnosť v tom.

V sekcii Doprava, infraštruktúra a bývanie programu Bod zlomu strany PS/Spolu uvádzajú, že „oveľa viac ako dnes sa zameriame na rozvoj verejnej dopravy, opravy a investície do železničnej infraštruktúry, ciest prvej triedy a prímestských tratí. Kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní mobility obyvateľov má verejná doprava. Jej rozvoj bude mať najvyššiu prioritu. Verejná doprava prispieva k zmierňovaniu tvorby emisií a podieľa sa na ochrane životného prostredia (najmä ovzdušia a v rámci krajinotvorby).” Výrok Michala Trubana preto hodnotíme ako pravdivý.