Ján Figel

O 5 minút 12, Radovan Slobodník, odkaz na videozáznam

Ján Figel hovoril s Radovanom Slobodníkom o opatreniach na Ministerstve dopravy, o volbe generálneho prokurátora a tiež sa vyjadril k osobe Jozefa Centéša a Petra Paludu.

Filtre

TIP

Kliknite na graf pre filtrovanie podľa pravdivosti výroku daného politika

Opakujem, že sme zaviedli mnohé opatrenia ako prvý rezort napríklad elektronické aukcie, napríklad tieto opatrenia pri odmeňovaní členov predstavenstiev a dozorných rád.

To, že ministerstvo dopravy zaviedlo napríklad elektronické aukcie a sprísnilo podmienky ohľadom odmeňovania členov predstavenstiev a dozorných rád je pravda, ako sa píše v nižšie uvedených odsekoch. Či tieto opatrenia uskutočnilo ako prvý rezort sa nám overiť nepodarilo.

"Šéf rezortu dopravy Ján Figeľ znížil výšku odstupného pre manažérov pôsobiacich v podnikoch pod ministerstvom. Zároveň sprísnil podmienky odstupného, na ktoré budú mať po novom nárok iba predstavitelia podnikov, pôsobiaci vo svojich funkciách dlhšie ako šesť mesiacov."

Ministerstvo dopravy zaviedlo v štátnych železničných spoločnostiach elektronické aukcie už na jeseň 2010. Jednalo sa o spoločnosti ZSSK a Cargo. Podľa údajov Ministerstva dopravy, ZSSK ušetrila v prvej takejto elektronickej aukcii 85 tis. eur.

Sme za pol roka (zavedením el. aukcií na železniciach a v rezorte mdvrr pozn.) ušetrili len týmto novým prístupom vyše 54 miliónov eur. 54 miliónov eur.

Minister dopravy Ján Figeľ na tlačovej besede konanej dňa 9. marca 2011 informoval že štátne spoločnosti v pôsobnosti rezortu za posledných sedem mesiacov ušetrili vyše 50 mil. eur.

Ušetrenie peňazí umožnilo zavedenie elektronických aukcií, zrušenie či prehodnotenie nevýhodných zmlúv z minulosti na dodanie tovarov, služieb a prác, ako aj redukcia v administratíve. Podľa J. Figeľa najviac peňazí ušetrila Železničná spoločnosť Cargo, a to 30 miliónov eur. Železnice Slovenskej republiky ušetrili vďaka prijatým opatreniam 5,6 milióna eur. Rovnako by podľa neho mala byť lacnejšia aj výstavba ďalšej časti nového terminálu na bratislavskom letisku, a to o sumu 4 milióny eur, pričom letisko ušetrilo aj ďalších 600 tisíc eur. Úspory Slovenskej pošty, a.s. sú 4,2 milióna eur, Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. 3,4 milióna eur a Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. 1,8 milióna eur.

Podľa J. Figeľa samotné ministerstvo dopravy dokázalo od minulého leta ušetriť 1,75 milióna eur, z toho 950 tisíc eur boli úspory v rámci zníženia počtu zamestnancov.

K dispozícií sú len údaje, ktoré predstavuje ministerstvo alebo J. Figeľ, nevieme nezávisle zistiť, či k týmto úsporám reálne prišlo.

Aj v minulosti mal (Peter Paluda pozn.) viaceré postoje, ktoré KDH podporilo, respektíve považovalo za výrazné a pozitívne pre transparentnosť alebo spravodlivosť alebo charakter krajiny, o ktorú usilujeme.

Nenašli sme zmienku o minulých postojoch P. Paludu, ktoré by KDH verejne podporovalo.

K odstúpeniu pána Čentéša. Bolo jednostranné, bolo bez konzultácie s KDH. Je mi to aj ľúto preto, lebo sme k tej dohode dospeli spolu, podpísali podporu a KDH svoju podporu realizovalo pri všetkých krokoch. Negociačných aj volebných.

Jozef Čentéš v súvislosti so svojím vzdaním sa kandidatúry na post GP mimo iného vyhlásil:

Podľa jeho slov ho žiadna osoba nepožiadala, aby sa kandidatúry vzdal. "Je to moje slobodné rozhodnutie, tak ako bolo moje slobodné rozhodnutie aj prijatie kandidatúry."

Z vyjadrení pána Čentéša vyplýva, že sa jednalo o jednostranný krok.

Či tento Čentéšov krok bol alebo nebol uskutočnený s alebo bez konzultácie koaličných strán sa overiť nepodarilo, rovnako ani to, či bola podpísaná nejaká oficiálna dohoda medzi J. Čentéšom a KDH o podpore.

V októbri my sme boli tesne pred zvolením novej osoby a teda dosiahnutia tej zmeny, o ktorej hovoríme, ak by jedna z koaličných strán nebola zvolila iný prístup alebo obštrukcii pri väčšinovom vládnutí, pretože pani Eva Mišíková prešla prvým kolom úspešne s podporou troch klubov.

Hodnotiť môžeme len na základe toho, ako sa strany ku kandidatúre Evy Mišíkovej vyjadrovali (keďže voľba bola tajná). Podľa toho E. Mišíkovú z koalície nepodporila SDKÚ, čo poslanecký klub strany vopred deklaroval. Naopak podporu E. Mišíkovej deklarovali strany SaS, KDH a Most-Híd.